Finansų
rinkos ir institucijos (year 2006)
Finansų sistema – tai sistema finansų rinkų ir institucijų,
finansų priemonių, taisyklių ir metodų. Joje yra parduodamos obligacijos,
akcijos ir kiti vertybiniai popieriai, nustatomos palūkanų normos bei
sukuriamos ir realizuojamos finansų paslaugos. Finansų sistema yra viena iš
svarbiausių šiuolaikinės visuomenės atradimų. Pagrindinė finansų sistemos
užduotis – pervesti deficitines finansines lėšas iš tų kurie jas kaupia, tiems,
kurie jas skolinasi. Sukurdama lėšas skolinimui ir skolinimuisi (kreditavimui),
finansų sistema sukurdama priemones, kurias naudojant plėtojasi šiuolaikinė
ekonomika, gerindama gyventojų pragyvenimo lygį. Pagrindinis Lietuvos Respublikos
ekonominės politikos tikslas – narystė Ekonominėje ir pinigų sąjungoje. Visa
reformų programa orientuota į šio tikslo įgyvendinimo priemonių kūrimą
vidutinės trukmės laikotarpiu. Tai būtų:
- spartūs ir tolygūs ekonomikos plėtros tempai, stabili makroekonominė aplinka;
- palankios verslo plėtros sąlygos ir sėkmingai įgyvendintos struktūrinės reformos;
- skaidrus valstybės valdymas ir politinis sutarimas dėl vykdytinų reformų;
-stabili ir prognozuojama teisinė aplinka;
-gili ekonominė integracija su ES.
- spartūs ir tolygūs ekonomikos plėtros tempai, stabili makroekonominė aplinka;
- palankios verslo plėtros sąlygos ir sėkmingai įgyvendintos struktūrinės reformos;
- skaidrus valstybės valdymas ir politinis sutarimas dėl vykdytinų reformų;
-stabili ir prognozuojama teisinė aplinka;
-gili ekonominė integracija su ES.
Finansų sistema pati nustato kreditų kainas,
jų poreikį. Finansų sistemoje pokyčiai turi didelę įtaką nacionalinės
ekonomikos būklei. Kada kreditas tampa brangesnis ir sunkiau gaunamas –
bendrosios išlaidos prekėms ir paslaugoms įsigyti krenta, dėl to didėja
nedarbas, mažėja gamyba ir ekonominis augimas. Ir priešingai, kada kredito
kaina mažėja, jis tampa lengviau prieinamas – ekonomikos išlaidos didėja,
sukuriama daugiau darbo vietų, ekonominis augimas spartėja.
Finansų sistema yra sudėtinė ekonominės
sistemos dalis. Ji negali egzistuoti pati savaime. Kiekviena ekonominė sistema
sukuria gaminių ir paslaugų srautus, pati siekdama reikiamų mokėjimo srautų
(gaminių ir paslaugų išeigą suderina žemės ir kitų materialių išteklių, darbo,
valdymo profesionalumo ir firmų kapitalo apimtis). Yra labai tamprus ryšys tarp
finansų ir kitų rinkų. Mokėjimo srautų sukūrimas ir yra pagrindinė finansų
sistemos funkcija.
Rinka – tai mainų mechanizmas,
suvedantis produktų, gamybos išteklių ar vertybinių popierių pardavėjus ir
pirkėjus, leidžiantis jiems realizuoti savo tikslus, o kartu užtikrinantis
šalies ekonominės raidos tikslingumą ir efektyvumą (1).
Finansų rinka yra finansų sistemos
dalis šerdis, nustatanti reikiamas kredito apimtis. Jos funkcionavimo mechanizmas,
kuris būtinas ekonominės sistemos funkcionavimui, suteikia galimybę pritraukti
indėlius saugojimui, leidžia nustatyti palūkanų normas bei vertybinių popierių
kainas. Rinkos ekonomikos sąlygomis tai yra gyvybinis poreikis.
Lietuvos ūkio ekonominė sistema funkcionuoja laisvos rinkos
sąlygomis. Šios ekonominė sistemos nuostatos yra įtvirtintos Lietuvos
Respublikos Konstitucijoje. Joje taip pat išreikšta, kad Lietuvos Respublikos
piliečiai remiasi prigimtine teise į nuosavybę.
Lietuvos finansų sistemoje apjungtos ir rinkoje dalyvauja
tiek valstybės tiek privatus kapitalas.
Svarbiausios šiandieninės Lietuvos finansų sistemos raidos
tendencijos atitinka išvystytų pasaulio šalių tendencijas. Lietuva vedanti savo
ūkį rinkos sąlygomis ir esanti Europos sąjungos erdvėje ssusiduria su
konkurencija, greitu naujų technologijų, skirtų finansų paslaugų gamybai ir
realizavimui įgyvendinimu. Lietuvoje „jau nestebina“ bankų automatai
leidžiantys ne tik išsiimti grynus pinigus, bet ir teikiantys paslaugas
mokėjimui už paslaugas. Pinigai įdėti į Lietuvoje esančio banko sąskaitą
leidžia naudotis bankinėmis kortelėmis esant net už Atlanto vandenyno – JAV,
jau nekalbant apie operacijas vykdomas Europos (ir ne tik jos) valstybėse.
Mokėjimas internet‘u, mokesčių deklaravimas ir atitinkamai
mokestinių lengvatų pervedimas į deklaruojančio sąskaitą. Lietuva sugebėjo
įžengti į vakarų inovacijų rinką ir ten įsitvirtinti. Pažangiausios idėjos
pasiekiamos ir jos įgyvendinamos per žaibiškai mažus laiko tarpsnius.
Neigiami aspektai tai didėjanti rizika finansų paslaugų
teikėjams, greitas skolos augimas palyginti su skolininkų. Didelis finansinių
grupuočių spaudimas priimant savo interesams tenkinti palankius įstatymus.
Nemažas korupcijos sąlygotas iškreiptas biudžeto formavimas ir jo vykdymas.
Būdama pasaulinėje finansų rinkoje Lietuvos valstybė yra taip pat atsakinga už jos
funkcionavimo saugumą.
------------------------
Išvados:
Neefektyviai
panaudotos lėšos (neišbaigti produktai – projektavimo darbai, nepastatyti
objektai, t.y. produktai) daro spaudimą gaminių ir paslaugų rinkai. Susidaranti
„kritinė masė“ slegia finansų rinką ši
įtakoja Išteklių rinką. Darbas, kapitalas esantis Išteklių rinkoje pasidaro
mažai efektyvus, nenašūs. Tai įtakoja gamybos paslaugas. Mechanizmas, palyginus
jį su varikliu siurbia orą, ima didėja finansiniai įsipareigojimai, pajamos
keliasi į vartojimą ir ima suktis infliacijos ratas.
Netekę
pasitikėjimo esama valstybės valdymo perspektyva, feodalinių santykių kiek
valstybinėse įstaigose, tiek privačiose – (šiuo metu šis sektorius patiria
darbo jėgos trūkumą ir tai sąlygota didelės emigracijos į kitas šalis iniciatyvios, produktyviausios
dalies gyventojų valstybės piliečių) atsiliepia tuo, kad vis mažiau investuojama
į pirmines ir antrines finansų rinkas. Neatidedama investicinių lėšų, o jos suvartojamos
namų ūkiui. Įmonių gaminiams reikalingos lėšos įrengimams, įstatiniam kapitalui
lėšos pabrangsta, nes mažėja skolinimosi resursai, kadangi finansų rinka ima
šlubuoti sutrinkant trumpalaikiams paskolos šaltiniams, ima didėti ilgalaikių
paskolų kaina.
Statybose:
korupciniai
straipsniai gali susidaryti dengiamuose darbuose – žemės, teritorijų tvarkymo
(kiek išpilta skaldos) straipsniai termo., hidro. ir garso izoliacijai, gaminių
kilmės šalies skirtumai ir k.t. Suvestinėse sąmatose tai užsakovo rezervas,
inžineriniai tyrinėjimai, projektavimo darbai (jie gali dubliuotis tiek
užsakovo projektinėje stadijoje, tiek konkurso pateikiamoje medžiagoje t.y. 2
kartus).
Metų
gale neefektyviai vykdant (įsisavinant) biudžetą, t.y. kai susidaro nepanaudotų
lėšų, skiriamų iš valstybės biudžeto administravimas. „Sovietinis planavimo
būdas“ nepanaudojant inovacijas, bei komandiniais darbo metodais organizuojant
darbą, metų gale susidaro „finansinės lavinos“ kurias įsisavinant per dvi –
tris savaites mėtomos lėšos paslėptiems avansiniams mokėjimams. Jeigu „metamos
lėšos“ skiriamos prekėms ir gaminiams įsigyti tai, aš manau, dar gal mažesnė
bėda, bet jeigu lėšos metamos mokėjimui už neatliktas paslaugas avansu didesnė
bėda. Tokiu būdu sukeliamos vartojimui skiriamų paslaugų tikimybė, krenta darbo
našumas ir rangovas ateityje stengsis gauti dar papildomų minėtų paslaugų
priedo. Taip sukuriama viena iš infliacijos grandinių, t.y. neuždirbtos pajamos,
jas lengvai gavus, pritaikant ir išleidžiant jas vartojimui (gal ir kitais
būdais, investicijom) didina kritinę pinigų masę. Sukuriama išskirtiniai
visuomenės daliai – beribis mėgavimąsi gyvenimo malonumais, kitai gyventojų
daliai - nepakeliamas egzistavimas. Skurdas, asmenybės nuvertėjimas (alkoholis,
kvaišalai), šeimų krizės. Visa tai gimdo neauklėtų, neišsilavinusių valstybės
piliečių „klonavimą“.
Statybose
privalo būti prisilaikoma tinklinio grafiko, arba kalendorinio grafiko su
resursų – žmonių, technikos išdėstymu, finansavimo grafikais. Pastoviai vykdoma
kokybės kontrolė.
NT turtas:
man atrodo
nekokybiški darbai ateityje sukelia problemas skolinimuisi pagal Hipoteką.
Tikroji turto vertė ir tuo pat likvidumas sumažėja, nes rinkos dalyviai
vertindami turto įsigijimo metus bus informuoti apie to meto statybos problemas
ir jų kokybę. Ir dar, nekokybiškai įrengti pvz. kelio dangos darbai
„užprogramuoja“ ateityje papildomas išlaidas valstybei, jos mokesčių mokėtojams
„išmesti“ resursus remontui to kas buvo nekokybiškai atlikta. Tai irgi, mano
manymu, paveiks finansų rinkas.
Literatūra:
Prof. Habil..
dr.A.V.Rutkausko konspektai
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą